Translate

vineri, 31 mai 2019

Unitatea Militara (11)

...Ni se facuse o foame, de zile mari.
-Ba frate, mi se adreseaza camaradul meu...Unde naiba stam si noi sa tragem o dusca si sa bagam ceva la mat ?...Astia n-or avea si ei un parc, ceva...unde sa sadem ?
- Esti diliu ? De unde mama dracului parc, in fundul moldovei ? Ce naiba sa faca astia cu parcul, aici... Muierile stau la poarta, manaca rahat, si vade cine si unde mai trece, barbatii barfesc muierile  la carciuma iar astia mai tineri, umbla dupa rapandule...nu fac filozofie prin parcuri.
  Cum stam noi de vorba, pe o ulita laterala vin cateva perechi de femei si barbati, gatiti ca de inmormantare...Mintenas imi cade fisa.
- Bai a' lu' madam David...ti-am gasit si parcul potrivit, asa cum ti-l doreai !!!
  David Sorin casca ochii catre mine, straduindu-se sa priceapa "talcul" zicerii mele...
- Sorine !!! La cimitir adunarea !!!...Hai ca-i mama bunului acolo. Nu ne deranjeaza nimeni, liniste, verdeata, aer curat...pasarelele ciripesc, cirip, cirip ( asta apropo de un scheci al celebrului Toma Caragiu, pe care il adoram )
  Mergem in sens opus "indoliatilor" si in cincisprezece minute, nimerim cimitirul. Aruncat intr-o margine a satului, ca si groapa de gunoi destinata lucrurilor inutile, "locul de vesnica odihna" ne primeste generos in intimitatea lui, in ciuda frigului oarecum domolit, la ora aceea.. Haladuim ceva timp, pana ce reusim sa gasim un mormant mai acatarii, care sa aiba si o bancuta, in dotare... Cu o surcica, impingem dopul de pluta al sticlei de rom catre inauntru ( alta solutie nu aveam ) si-i facem safteaua....Buuuuun...Bun de tot. 38 de grade de euforie garantata... Desvirginez pachetul de Cismigiu superlong si gandurile imi zboara instantaneu catre Margareta...Astea erau tigarile ei preferate. Ce-o fi facand ea la ora asta ? ...Duminica, trecut de unu ?
- Bai, da chibrit ai ?...Imi intrerupe Sorin visarea..
- Am un cacat... Am avut, da' l-am dat tractoristului...Injur urat, de suparare ca nu stiu ce face Margareta la ora asta, ca sunt la dracu-n praznic in armata, ca am fost idiot si am uitat sa cumpar si o cutie de chibrituri...Apoi, ca si cum Dumnezeu s-ar fi gandit la neputinta mea, zaresc venind catre noi, pe cararea ( alee ar fi prea pretentios zis ) dintre morminte o batranica cernita.
- Bai Sorine...Eu am uitat bai, da' si tu... Trebuie sa-i luam si caporalului o atentie, ceva...eu stiu...El ne-a vandut pontul cu "invoirea"..
- Asa e...numa ca acuma cred ca deja a inchis la "alimentara"...ce facem ?
   Bunica ajunge in dreptul nostru si ca toate femeile cu frica lui Dumnezeu, de la tara, ne da binete. Am o revelatie..
- Sarut mana, mamaie ! Nu ai cumva un chibrit de care nu mai ai trebuinta ? Ti-l platim...
  Bunica strecoara mana dreapta printre fustele in care e infasurata si ne intinde o cutie de chibrituri aproape noua. O iau si ma scobesc, la randul meu, dupa ceva maruntis...
- Lasa maica, nu trebuie...Sunteti si voi amarati ca vai de capul vostru... Cotrobaieste nitel in traista de-o avea in mana stanga si ne intinde doi covrigi uscati, dar nesperat de mari...
- Sa fie de sufletu lu' Tachita, barbata-miu...Ca s-a prapadit saracu' in floarea varstei... Nici 75 de ani nu implinise...
- Bodaprosti mamaie ( mananc si eu rahat, ca sa ma dau mare credincios )... Mamaie, nu sti matale pe cineva care are rachiu de vanzare...aici, prin apropiere ???
  Batrana ne priveste nitel surprinsa...
- Rachiu ??? Poi numa' la magazin gasiti...Are acolosa, rachiu de vin, asa-i zice... Noi avem numa' Samahoanca...da' nu stiu daca obisnuiti...
- Sama..cum ii zice, nu e tot un fel de rachiu bunica ? Intreb eu, ca sa fiu sigur...
- Ba da mama...numa' ca e facuta din sfecla ( si inca din cea furajera...cam atat se cultiva pe acolo )...
- Treaba ei din ce-i facuta...da' are ceva grade...adica tarie, mamaie ???
- Are puiule, cum sa nu aiba...da' sa sti ca e douascinci de lei chila, daca vrei...
- Gata mamaie !  Iote, vine baiatu' asta cu matale, si-i vinzi un kil de samoanca de aia...cum ii zice.. E bine ???
- E bine maica, cum sa nu fie bine...Dumnezeu sa-i ierte pi aia dusii, dintre noi..
- Sa-i ierte mamaie, n-am nimic impotriva...
- Sorine ! Fugi repede dupa mamaia si cumpara o sticla de rachiu pentru caporal, sa scapam de o grija ...
  Bunica pleaca...Camaradul meu pleaca si el cu ea..Raman eu, sticla de rom si pachetul neinceput de halva....Era sa uit. Avem si doi "ditai covrigii", deci ne-am "rezolvat" de un pic de paine. Sunt cam tari...da' se moaie, daca-i molfai putin. Ia sa vad pe care mi-l opresc eu..
  Nu apuc sa-i "cantaresc" bine in mana, ca, langa mine se infiinteaza un caine de pripas...E slab ca vai de el si priveste catre covrigii mei, cum as privi eu acuma' de "pofticios" catre Margareta mea, daca ar fi pe aproape..
- Mars in pizda matii de aici !!! Ma ratoiesc eu la el...Cainele, batut sistematic, se vede, vara coada intre picioare, scanceste neputiincios si da sa plece, supus..
   Il privesc nepasator, dar, dintr-o data, constat ca de fapt, cainele meu, este de drept catea si dupa mameloane, in mod sigur are pui mici..
- Cutu, cutu...hai la tata ....
   Catelusa ma priveste suspicios, cu gandul la o capcana intinsa de catre un biped uman, hain..Nu uita ca mai devreme o gonisem, asa incat se opreste tematoare pe loc, invinsa doar de foamea ce o bantuia..
- Hai cut..vin la tata... Hai ca-ti dau si tie un covrig...Tot a fost de pomana..
  Stau cu mana intinsa si cu covrigul in aer, asteptand. Catelusa se apropie tematoare. Ridic cealalta mana in lateral, la vedere, sa-i inlatur suspiciunile ca as putea-o lovi cu vreun obiect ascuns.. Ezita cateva clipe, apoi isi face curaj si din viteza, insfaca din mana mea, uscatura de covrig.. In cateva secunde, "prada" dispare in stomacul lihnit. Gata.. Mi-am facut-o prietena..Se apropie de mine, biciuind aerul cu coada, voioasa nevoie mare...
- Ce-i mai catel ?  Tot ti-e foame, nu-i asa ? ...Hai, mai ca ti-l dau si pa alalalt.. De haram a fost, de haram sa fie...
  Al doilea covrig, il ia cuviincioasa direct din mana mea. Pe asta il mesteca, cu incredere, pe indelete. Desfac pachetul de halva si rup o bucatica din blocul omogen, dreptunghiular si tare, ca o caramida. Catelusa o miroase indelung, apoi hotaraste ca nu se incadreaza in categoria "comestibilelor" si ma paraseste brusc, intocmai cum aparuse...Raman eu si cu mortii mei..." Dormea intors amorul meu de plumb. Pe flori de plumb, si-am inceput sa-l strig -. Stam singur langa mort… si era frig, si-i atarnau aripile de plumb..."   Mai iau un gat zdravan de rom...apoi inca unul... Este aproape doua.  Ce bine o fi sa te gasesti in orasul tau, alaturi de ai tai...de prieteni, parinti...gagica...la ora doua.. Cristosul mamei ei de viata !!!  Mai am armata de facut cat casa...mai apuc eu oare sa ma vad "liberat" din cocina asta ?...Inca o gura de rom si mai aprind o tigara...Foamea imi scurma maruntaiele...Unde dracu' umbla Sorin asta, de nu mai vine ?
  In sfarsit apare si camaradul. Are sub brat o sticla verzulie, probabil fosta de bere la litru, cu un dop improvizat, dintr-un cocean de porumb dezghiocat... E mandru tare de reusita lui, si-mi agita, la vedere, recipientul, de departe, mandru de isprava lui...
- Gata sefu"...s-a rezolvat. Ba inca am mai negociat cu baba si cu giner-su si am scos-o la un pol ( douazeci de lei ) cu reducere pentru militari...Hai, da o gura de rom, ca mor de sete....
   Bem ca "ghilanii" gat dupa gat..pana ce se duce mai bine de jumatate de sticla. Apoi ne punem pe halit halva...ranceda, tare si gretos de dulce...Sorin, bag seama, a uitat de covrigii babei...si asta ma scuteste de explicatii inutile. Mancam tot pachetul de halva, putin cate putin...printre inghitituri de rom... Deja incepe sa se intunece. Ma straduiesc sa deslusesc cadranul ceasului, parte din pricina intunericului...parte din pricina alcoolului...
- Bai tampitule !!! ( Evident...eu ma consideram perfect sanatos si lucid ) Tu sti cat e ceasul ??? E trecut de cinci jumate...mai e putin si se face noaptea...Baaai..O sa intarziem la apelul de sera.. Hai sa terminam ce mai e in sticla si s-o roim d'acilea ca belim pula...
   Sorin e manga... Incearca sa mai deserte ceva din continutul recipientului, in burdihan.. Nu reuseste mare lucru. Ma implic si eu, la gandul ca tocmai am cheltuit ultimii banuti de acasa si ar fi pacat sa irosesc investitia..Plecam matahaind printre mormintele ce ne fac ghidus, cu ochiul lumanarilor din troitele aprinse...Intr-un scurt moment de luciditate, probabil ultimul, identific corect ( norocul proverbial al betivanilor ) directia, pe de-a dreptul, catre unitate..
- Prietene...ste ti..te stii...mergi dupa mine... Nu ramai deloc in urna...te manca lupu' ma...Si ai grija de sticla..ca de mama ta...Te halesc daca o perzi...
   Am iesit in camp, pe intuneric deja....Parcurgem perpendicular trei brazde de tractor si luam deja daua trante... Noroc ca pamantul e inghetat bocna si nu ne murdarim prea tare...Ghinion, ca din pricina pamantului inghetat, ne lovim zdravan...Boram si matele din noi, la urmatoarea cazatura, ce ne bulverseaza stomacurile indopate cu rom si halva...
- ....lica, ai grije de ticla..fut pe mata daca o spargi..oule...Mai borasc odata si mai iau o tranta zdravana....Apoi filmul se rupe si cand devin cat de cat rational, constat ca ma aflu in dormitor, intins pe spate, in patul meu desalat, cu capul pe perna mea, toata numai cocoloase, imbracat si incaltat, cazut parca din spatiu extraterestru... Initial nu prea inteleg ce se intampla...Apoi, putin cate putin, reusesc sa pun cap la cap firul "evenimentelor".... M-am imbatat ca porcul..asta o stiu..Da' cum dracu' am ajuns aici.....si cine mai stie despre ispravile mele...ma rog, noastre... Sorin o fi ajuns si el ???
  Dintr-un colt al dormitorului se aude un sforait zdravan. Ma ridic in capul oaselor incercand sa-l identific. Corect ! Patul ala, de unde se aude "zgomotul" e al lui Sorin. Inseamna ca a ajuns si el...Slava Domnului... Dar restul ??? Unde sunt ceilalti camarazi ??? Reusesc cu greu sa identific cadranul ceasului de mana.. Aha... Este spate si ceva seara... gasca se afla la masa...de aia e asa pustiu pe aicea....
  Cobor cu greu din patul meu cocotat si ajung la fel de greu la patul tovarasului de betie..
- Lache !!! Scoala ba !!! Scoala ba, ca am futut un cal in pizda...
   Sorin sare buimac din somn si da ochii de mine...
- N-am spart sticla !!! O am in pantalon...O am si acuma !!!
   Lumina se aprinde brusc, si plutonul navaleste in dormitor "behaind" zgomotos. In fruintea lor, se afla caporalul Achihai ( Exista cu siguranta un Dumnezeu..bine ca nu e Margarit...)
- Ia uite cine s-a sculat din betie !!! Mama si tata betivanilor companiei !!!  Uitati-va la ei cat de dragalasi sunt...Nu v-ar fi rusine sa va fie.. Ca porcii ati ajuns in unitate... Si daca sunteti porci, la porci adunarea...Sa va gasesc pe amandoi, in cinci minute, cu lopetile, roaba, maturile si farasele la cotetul "studentilor"...Executaaaarea !!!
  Pana la ora unsprezece seara, spre disperarea "chiriasilor" cotetul porcilor arata precum o sala de operatie dintr-un spital municipal...Noi, in schimb, aratam ca doi "zombi" de pe alta lume. Achihai ( care nu era baiat rau ) si-a facut in cele din urma mila de noi si dupa ce ne-a trimis la spalator sa ne primenim, ne-a permis sa "trecem la odihna" asigurandu-ne ca, desi nu am merita, toata tarasenia va ramane cunoscuta doar intre peretii dormitorului...Gestul sau, m-a emotionat vizibil. Si pentru ca stiam ca Sorin pitise sticla de "Samahoanca", bine de tot, sub paturi, am zis ca e timpul sa ne manifestam si noi recunostinta, fata de "protectorul" nostru...
- Tovarasul caporal... Va multumesc si eu si colegul meu, pentru intelegera de care ati dat dovada. Nu avem nici o scuza. Am fost niste dobitoci. Meritam sa fim pedepsiti si mai rau...Da', daca imi dati voie...Nu stiu cum sa va spun, ca sa nu interpretati gresit...Noi, din comuna. am gandit sa va luam si dumneavoastra acolo...un pic de tarie autohtona....Colegu' asta al meu, numai el stie cum a reusit sa ahunga cu ea pana aici...Va rugam sa nu ne refuzati...In semn de recunostinta, fara nici o pretentie...
   Se vede treaba ca moldoveanul era in toane bune. Fie mai "ciupise" cate ceva, de la cate cineva, in "ziua asta festiva"...fie asa era dat sa se intample...incat a acceptat.
- Bine ba...Da' sa nu va intre in cap ca de acu' in colo n-am sa va mai fut, atunci cand o sa dati cu oistea-n gard...
- Nici nu se pune problema...
- Taci betivane ! Tu, alalatu' ( catre Sorin )...Du-te in dormitor, ia sticla pe sestache si vino cu ea in club ( Achihai era SSC in seara aceea )
- Tu astalaltu' vino cu mine...
    Dupa cateva minute, ne aflam toti trei in spatiul indicat.
- Ia sa vad, bai, ce marfa ati adus voi din Salcea.... De la cine ai luat-o soldat ???
- Sa traiti, sa vedeti...se balbaie Sorin...de la un om cu o baba, pe langa cimitir....
- Ai de pula voastra de mormoloci...Ati luat-o in gura, in mod sigur....Cat ai dat pe ea soldat ???
- Treizeci de lei, tovarasul caporal...umfla Sorin pretul, gandind ca astfel o sa faca impresie mai buna...
- ...N-am zis eu...Prostu-i prost...Ca nu stie...Ia uitati-va aici !
   Scoate coceanul dop din gatul sticlei si toarna cu o mana, o cantitate suficienta, in causul celeilalte palme. Lasa sticla jos, scuipa vartos in aceeasi palma, apoi cu cea libera, incepe sa frece zdravan lichidul, ca si cum s-ar spala pe maini...Privim ca doua oi tampe si nu pricepem nimic...Apoi, dupa cateva secunde, caporalul desface palmele si putem constata, cu nedumerire, ca ambele sunt acoperite cu o spuma destul de densa ???
- Ce e asta bai soldati ??? Ia sa aud de la voi...ca cica sunteti baieti de oras, cu carte frate....
- Sa traiti tovarasul caporal, percutez eu, infingaret...Raportez ca parca ar fi spuma...ceva...nu stiu cum sa-i zic...
- Clabuci soldat. Clabuci ca la baie, cand dai cu sapun la coaie nu ????
- Raportez ca da, tovarasul caporal...da' nu inteleg de ce ?
- Nu intelegi ca esti biban tampit, care se duce de capu' lui prost sa cumpere Samahoanca de la orisce bou, care-si bate joc de el, ca-l vede fraier de la o posta...
- Ba, tu ala mai slabanog, David parca. Te duci cu sticla asta si o versi in closet pe toata. Nu va puna dracu' sa mai luati vre-o gura din ea.
   Sorin ia sticla si ramane cu ea in mana, asteptand o explicatie plauzibila...
- 'te uita la mine ca boul... Marlanii astia cocliti, din Salcea, ca sa dea tarie la Samahoanca lor imputita ii pune dero, furat de la CAP in ea...d-aia face clabuci cand o freci...sa stiti si voi, boilor...Si alta data cand vreti sa cumparati trascau, intrebati si voi pe altii mai destepti...Gata, la culacare cu voi...Fuga mars...
   Dupa intamplarea aceasta, n-am mai cumparat niciodata produse alcoolice autohtone, pentru nici un superior...mai cu seama, ca unii dintre ei se descurcau de minune cu "resursele" locale... Dar deja, asta este o alta poveste...............................

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu